
Podsumowanie BETT Show 2025
Co roku na targach Bett Show w Londynie gromadzą się tysiące nauczycieli, dyrektorów szkół, specjalistów IT oraz dostawców rozwiązań edukacyjnych, aby przetestować najnowsze platformy i narzędzia cyfrowe, wymienić się doświadczeniami oraz posłuchać ekspertów z branży EdTech. To również okazja do poznania nowoczesnych trendów, nawiązania współpracy oraz odkrycia, jak technologia zmienia sposób, w jaki uczymy kolejne pokolenia, ale także jak w coraz bardziej interaktywny sposób możemy przyswajać wiedzę.
W tegorocznej 40. edycji udział wzięło ponad 35 000 przedstawicieli globalnej społeczności edukacyjnej z ponad 130 krajów, zatem była to także wyjątkowa możliwość networkingu z profesjonalistami z całego świata. W ramach współpracy, do udziału w wydarzeniu zaprosiliśmy Ambasadorki Programu EDU 360 – Zytę Czechowską, Nauczycielkę Roku 2019 oraz Właścicielkę i Dyrektorkę Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli – Zyta Czechowska specjalni.pl oraz Iwonę Łyczkowską, Wicedyrektorkę Szkoły Podstawowej nr 2 im. Stefana Starzyńskiego w Nasielsku, Gold Ambasadorkę Programu Skills For Innovation, które zapytaliśmy o ich spostrzeżenia oraz o to, na co zwróciły największą uwagę.
Czy z Waszej perspektywy, rozwiązania i platformy, zaprezentowane podczas targów mogłyby być wykorzystywane w polskich szkołach?
ZC: Zaprezentowano wiele innowacyjnych rozwiązań, które mogłyby znaleźć zastosowanie w polskich szkołach. Na przykład, firma NetSupport przedstawiła platformę classroom.cloud, oferującą zarządzanie klasą, ochronę i wsparcie IT w jednym, co może znacząco ułatwić codzienną pracę nauczycieli i administratorów IT. Dodatkowo, podczas wydarzenia odbywały się sesje poświęcone wykorzystaniu Minecraft Education, które może być cennym narzędziem w angażowaniu uczniów i rozwijaniu ich kreatywności.
IŁ: Moją uwagę szczególnie przykuły stoiska związane z programowaniem i robotyką. Ich różnorodność pokazała jak wiele jest możliwości zaangażowania dzieci i rozwijania umiejętności programowania już u najmłodszych. Jednak nie tylko pomysły na zajęcia z przedszkolakami zdobywają uznanie. Rozbudowane pojazdy i gigantyczne budowle oraz szeroki wachlarz stopnia trudności ich wykonania i programowania daje możliwość ich wdrożenia na każdym szczeblu edukacyjnym. Obok wspomnianych stoisk z robotami w mojej pamięci zapisze się również wycinarka laserowa, dzięki której można tworzyć małe arcydzieła sztuki. Obrazy, figurki, napisy, dekoracje to tylko podstawowe zastosowanie tego urządzenia. Jak wiemy, w dziedzinie technologii potencjał tkwi w naszej wyobraźni i tylko ona może ograniczyć jej wykorzystanie. Narzędzie, którego pochodzenie bardzo mnie ucieszyło to musicon, łączący kodowanie z muzyką i rozwijaniem wielorakich kompetencji u dzieci. Także tych, które swoją edukacyjną przygodę zaczynają już w żłobku.
Jakie trendy w branży edukacyjnej i technologicznej zwróciły Waszą uwagę podczas targów?
IŁ: Bett to okazja, do wręcz namacalnego, doświadczenia jak szybko postępuje technologiczny rozwój edukacji. Już dzisiaj możliwe jest bowiem przeniesienie VR i AR do szkolnej pracowni mając do dyspozycji tylko komputer z odpowiednim oprogramowaniem. I kiedy dodamy do tego wszechobecną już dzisiaj Sztuczną Inteligencję to mamy główny kierunek, którego rozwój i wykorzystanie zmieni nieodwracalnie edukację w najbliższym czasie. Obecność na wydarzeniu utwierdziła mnie w przekonaniu, że technologia zmienia oblicze szkoły z tygodnia na tydzień. Zmienia lekcje szkolne w doświadczanie świata, odpowiada na potrzeby i oczekiwania głównych adresatów systemu edukacji, czyli naszych uczniów. To kierunek, który wspiera również samych nauczycieli i naturalnie wyznacza im ścieżkę doskonalenia i rozwoju. Dzięki AI proces nauczania i uczenia się wypiera tradycyjne metody i przekonania. AI to nowa jakość pracy i nauki.
ZC: Wiele prezentacji skupiało się na integracji AI w procesie nauczania, zarówno w kontekście personalizacji edukacji, jak i automatyzacji oceniania, co dla nas nauczycieli może okazać się dużym wsparciem. Z kolei z rosnącym uzależnieniem od technologii w edukacji, temat bezpieczeństwa danych i ochrony prywatności stał się priorytetem. Prezentowano rozwiązania mające na celu zabezpieczenie infrastruktury szkolnej przed cyberzagrożeniami.
Również rosnąca popularność e-sportu znalazła odzwierciedlenie w edukacji, gdzie omawiano korzyści płynące z wprowadzenia elementów gier i rywalizacji do programów nauczania w celu zwiększenia zaangażowania uczniów, szczególnie w szkołach, w których dostęp do sal gimnastycznych jest bardzo utrudniony. W mojej ocenie to świetne wsparcie w procesie edukacyjnym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z dysfunkcjami ruchowymi, ale także niepełnosprawnością wzroku.
Dla mnie odkryciem okazała się pomoc edukacyjna do rozwijania percepcji słuchowej, kodowania, przetwarzania słuchowego i rozwijania muzycznej kreatywności firmy musicon.
Nie sposób nie wspomnieć o nowych materiałach edukacyjnych w programie Skills for Innovation – bezpłatnych scenariuszach dla nauczycieli dostępnych w języku polskim.
Jakie były Wasze ogólne wrażenia z samego wydarzenia?
ZC: Wydarzenie było doskonałą okazją do zapoznania się z najnowszymi trendami w edukacji i technologii oraz do wymiany doświadczeń z profesjonalistami z całego świata. Cieszę się, że wśród wystawców znalazły się firmy z Polski, które prezentowały fantastyczne rozwiązania łączące działanie robotów, zabawek edukacyjnych, klocków konstrukcyjnych, aplikacji i programów bazujących na AI. Na szczególną uwagę zasługuje zSpace – doświadczanie świata przez rozszerzoną rzeczywistość, classweis – interaktywna pracownia do aktywizacji uczniów i sprawdzania poziomu wiedzy.
IŁ: Największą radość sprawiła mi obserwacja rozwoju programów edukacyjnych, w których mam osobisty udział. Mowa tu przede wszystkim o programie Skills for Innovation i EDU 360. Rozwiązania zaprezentowane przez firmy technologiczne zdobyły rzesze uczestników. A to dopiero początek. Dzięki współpracy z Dell Technologies i wizycie w Londynie miałam niepowtarzalną okazję poznać osobiście współtwórców programu Skills for Innovation – pracowników firmy Intel, jak i przedstawicieli edukacyjnych SFI z innych krajów. Spotkanie w tym gronie było dla mnie szczególnie ważne, ponieważ ten program jest istotną częścią mojej edukacyjnej działalności na przestrzeni ostatnich trzech lat. Dzięki międzynarodowej współpracy, baza scenariuszy SFI wzbogaca się z tygodnia na tydzień. Programy edukacyjne, nowinki technologiczne i inspiracje, które zdobyłam podczas Bett stały się źródłem inspirujących rozmów między przedstawicielami świata edukacji i technologii. Ten czas pozwolił na wymianę doświadczeń, kształtowanie nowych pomysłów, nawiązywaniem kontaktów oraz stał się dowodem na to, jak wiele nowatorskich rozwiązań oraz nieszablonowych zmian edukacyjnych ma swój początek na naszym rodzimym, polskim gruncie.
Zobacz też
